Szkoła jest jednostką organizacyjną Gminy Grudziądz - organu prowadzącego.
Organem nadzoru pedagogicznego jest Kujawsko - Pomorski Kurator Oświaty.
Działalność placówki regulują następujące akty prawne i dokumenty:
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. 1991 nr 95 poz. 425 z późn. zm.) i rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy;
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19 z późn. zm.);
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59 z późn. zm.) i rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy;
- Uchwała nr XLII/352/2017 Rady Gminy Grudziądz z dnia 22 czerwca 2017r. w sprawie stwierdzenia przekształcenia Zespołu Szkół w Wałdowie Szlacheckim w ośmioletnią Szkołę Podstawową w Wałdowie Szlacheckim
- Uchwała nr XLII/356/2017 Rady Gminy Grudziądz z dnia 22 czerwca 2017r. w sprawie wskazania imienia Szkole Podstawowej w Wałdowie Szlacheckim
- Uchwała nr XI/125/2019 Rady Gminy Grudziądz z dnia 26 czerwca 2019r. w sprawie stwierdzenia zakończenia działalności dotychczasowego Gimnazjum Nr 3 im. Stanisława Broniewskiego "Orszy" w Wałdowie Szlacheckim
- Statut Szkoły (dostępny w zakładce: Akty normatywne)